זהו מכשיר האוגר חשמל על מנת להפעיל את מנוע ההתנעה ושאר מרכיבי הרכב. לרוב הוא מורכב מתאי חומצה עופרת והוא ממיר אנרגיה כימית לאנרגיה חשמלית ומאחסן אותה לשימוש המנוע של המכונית.
מצברים לרכב הם אחד החלקים החשובים ביותר ברכב. הם מספקים את הכוח הדרוש כדי להפעיל את המכונית ולהפעיל את הרכיבים החשמליים שלה.
מצברים לרכב מורכבים בדרך כלל משישה תאים הפועלים יחד כדי לייצר זרם חשמלי. תאים אלה מייצרים חשמל על ידי המרת אנרגיה כימית לאנרגיה חשמלית. הסוללה נטענת על ידי מכשיר הנקרא אלטרנטור, המופעל על ידי המנוע וממיר אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית.
הסוללה מספקת כוח להתנעת המנוע, הפעלת אורות ואביזרים אחרים, ומניעה את מנוע המתנע כשהוא מופעל על מנת להפוך את המנוע עד שהוא יתחיל לפעול בעצמו או יתחיל לייצר מספיק חשמל מהמסה המסתובבת שלו (ב- קטר דיזל-חשמלי).
סוגי מצברים לרכב והיתרונות והחסרונות שלהם
בחלק זה נבחן את הסוגים השונים של מצברים לרכב ואת היתרונות והחסרונות שלהם.
סוללות עופרת הן הסוג הנפוץ ביותר של מצבר לרכב. הן לא יקרות אבל דורשות תחזוקה רבה כדי לשמור עליהם. עם זאת, יש להם אנרגיה ספציפית נמוכה וזמן טעינה איטי.
סוללות ליתיום יקרות יותר מחומצת עופרת אך יש להן מחזור חיים ארוך יותר כך שהן מתאימות לנסיעות ארוכות. כמו כן, אין צורך לתחזק אותם כמו סוללות עופרת.
סוללות מחזור עמוק משמשות בפאנלים סולאריים ומקורות אנרגיה מתחדשים אחרים מכיוון שהן יכולות לעמוד במחזורי טעינה תכופים מבלי להישחק.
AGM (Absorbed Glass Mat) הוא סוג של סוללת מחזור עמוק המשמשת ביישומים ימיים מכיוון שהיא עמידה יותר לרעידות מאשר סוגים אחרים של סוללות מחזור עמוקות.